vrijdag 7 augustus 2009

Verslag van KNJV proef in Beesd met Floran op 7 augustus 2009

Vrijdagmorgen, half 7. De wekker wekt me uit een diepe slaap. Vandaag staat de eerste KNJV proef op het programma en voor Floran tevens de laatste. We gaan in oktober nog naar de MAP in Neede en dan zit het er op voor Floortje. Over twee maanden wordt ze acht jaar en ik vind het mooi geweest met haar. Hopelijk sluit ze haar carrière af met een mooi diploma, het liefst een A en als het even kan ook nog een MAP B diploma.
De zon schijnt al lekker, het belooft een mooie dag te worden. Om kwart over acht rijd ik het landgoed de Heerlijkheid Mariënwaerdt op waar de proef jaarlijks gehouden wordt.
Er doen dit keer drie Stabij's mee en één wetterhoun. Na het welkomstwoord gaan we op pad naar de proeven.

We moesten direct een flinke wandeling maken naar het apport over diep water.
Normaal gesproken wordt dat in Beesd over de Linge gehouden maar dit jaar heeft de organisatie een ander watertje uitgekozen. Ik was hier heel content mee want ik stierf soms duizend doden wanneer mijn hond aan de overkant van de Linge was en nog terug moest zwemmen terwijl er een pleziervaartuig langs kwam. Het water waar het nu moest gebeuren had echter ook z'n nadelen. Floran was als allereerste. (gelukkig want vrij snel daarna werd de kant spekglad en heeft de organisatie de proef verplaatst) Op mijn commando 'vooruit, over' ging ze vlot over. Eenmaal aan de overkant had ze de grootst mogelijke moeite om tegen de kant op te komen. Op pure wilskracht lukte het haar uiteindelijk om de sloot te verlaten en ging ze direct op zoek naar de eend die een stukje verder onder de diverse houten afrasteringen door in de weide lag. Ze pakte hem op zoals ze altijd doet: eerst even op de rug draaien waarna ze hem bij de borst beet kan pakken. Ze liep terug over land en bereikte mij uiteindelijk nadat ik haar geroepen had. Er was nog niet echt een duidelijk pad en ze was even het spoor bijster. Ze gaf de eend model aan mij af. Keurmeester van Beek vond het een acht waard. Eerlijk gezegd vond ik het magertjes gewaardeerd.

Daarna wandelden we terug naar het volgende onderdeel het apport uit de dichte dekking. Floran ging uitstekend het bos in, nam prima diepte maar was wat traag in het oppakken van de eend volgens de keurmeester. Ze verdiende een negen voor haar prestatie.

De volgende proef was het houden van de aangewezen plaats. Floran bleef zoals ik dat normaliter van haar gewend ben prima liggen waar ik haar had achtergelaten en de eerste tien was binnen.

Daarna gingen we naar het kort apport te land en het apport uit diep water. De zon scheen inmiddels volop en het was behoorlijk heet. Gelukkig wordt de proef in een bosrijk gebied gehouden en konden we de schaduw opzoeken tijdens het wachten. Floran ging op commando vlot te water, pakte de eend en kwam er direct mee terug. Lekker rustig en secuur, een lust voor het oog vond keurmeester Moerkens. De tien werd aan mijn lijstje toegevoegd.
Ik zocht een konijn uit voor het apport te land en ook deze oefening doorstond Floran met verve. Opnieuw stond er een tien op mijn lijst.

Het aangelijnd en los volgen en het vooruitsturen en komen op bevel waren ook geen struikelblokken. Floran volgde prima waardoor ook deze proef beloond werd met een mooie tien. Bij het vooruitsturen had ze enkele commando's nodig om van me weg te gaan maar ze kwam op mijn fluit wel netjes terug. We morsten hier onnodig wat puntjes maar een acht is nog altijd een dikke voldoende.

Als laatste onderdeel moesten we nog markeren. De dood of de gladiolen zullen we maar zeggen. Vandaag werden het gladiolen. Floran ging in een rechte lijn weg over de stoppels maar kwam naar mijn idee te ver van de eend. Ze gebruikte haar neus perfect en kwam zodoende bij het apport en bracht het keurig mee. Een mooi ervaren hondje vond mevrouw Huisman die ons een tien gunde voor deze proef. Ik had het niet raar gevonden als het een nul was geweest want Floran had niet echt goed gemarkeerd. Ook de toeschouwers waren hooglijk verbaasd dat er een tien gegeven was. Soms zit het mee, soms zit het tegen...

We hebben een mooi B diploma in de wacht gesleept met 75 punten.
's Middags mochten we mee doen aan de A proef. Helaas kent Floran het spelletje wel en weet ze ook wel dat, als ik haar naar links stuur, de duif rechts ligt. Ze ging al snel veel te veel naar rechts en ik kreeg haar onvoldoende naar links. Voor Floran geen A diploma.

Ik kan trots zijn op wat ik met Floran bereikt heb. Pas later begonnen met jachttraining en dan toch 7 C diploma's en 8, meestal mooie B diploma's halen is een mooi resultaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten