zaterdag 6 augustus 2005

KNJV jachtproef in Veendam met Floran 6 augustus 2005

Verslag van de KNJV proef te Veendam op 06 augustus 2005

3.45 uur: Na een rusteloze nacht besluit ik op te staan en niet te wachten op de wekker die om 4.00 af zou gaan. Snel een rondje met de hondjes en daarna de tas inpakken voor de eerste KNJV proef van dit seizoen in Veendam. We komen om 6.50 aan op het terrein waar de proef gehouden wordt.

We begonnen met het aangelijnd en los volgen en het uitsturen en komen op bevel: beiden een tien.
Ik merk dat Floran wat hinkt met haar poot en na een korte inspectie zie ik dat één van haar voetzooltjes helemaal stuk is. Het zal wel niets worden vandaag maar we gaan toch maar door en ik hoop dat de keurmeesters er een beetje rekening mee willen houden.

Het tweede onderdeel is het apport over diep water: een zeven.
Floran heeft grote moeite om het water in te gaan. De kant is steil en ze zoekt naar een wat makkelijkere plaats. Ik fluit haar terug en zet haar opnieuw in: vooruit is nou eenmaal vooruit en niet drie meter naar links of rechts. Gelukkig gaat ze dan wel en zwemt keurig over. Aan de overkant is de oever zowaar nog steiler en ze heeft echt grote moeite om er uit te komen. Uiteindelijk lukt dit ook en gaat ze regelrecht naar de eend. Ze springt in het water op de plek waar ze er uit is gegaan en gaat met eend en al kopje onder! Heel bijzonder want ze had ook over de brug terug kunnen komen zoals een heleboel andere honden deden.

Als derde moesten we naar het houden van de aangewezen plaats: een negen.
Floran blijft altijd keurig liggen en het levert me dan ook altijd een tien op. Nu even niet! Het had even tevoren hard geregend en de grond was drassig. Ze besloot om alvast te gaan zitten toen ik aan kwam lopen.

De vierde proef was het apport uit de dichte dekking: een tien.
Ze nam prima diepte in het bos en pakte vlot de eend op.

Het vijfde onderdeel was het markeren: een acht.
Floran markeerde prima maar was wat traag in het oppakken van de eend. Dit is echter wel typisch Stabij en het is dan ook jammer en kinderachtig dat er maar liefst twee punten afgetrokken werden.

Als laatste moesten we naar het apport te land en het apport uit diep water: beiden een tien.
Ook bij het apport te land nam Floran het konijn traag op. Hier stond echter een keurmeester die verstand heeft van het ras.  De hond deed perfect wat er van haar verlangd werd en of dat nou snel of langzaam gebeurt is niet relevant.

We hadden 74 punten vergaard van de 80 en mochten mee doen aan de A onderdelen.
Bij de dirigeerproef ging Floran goed weg. Ze luisterde helaas niet goed genoeg naar de fluit waardoor ik extra commando's moest geven en dat kostte mij twee boekjes: einde oefening.
Toch kreeg ik nog een compliment van één van de keurmeesters dat hij het helemaal niet slecht vond wat we presteerden. Volgende keer beter zullen we maar zeggen.

Al met al een leuke dag met een prachtig B diploma van 74 punten, mijn dag kon niet meer stuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten