zaterdag 27 augustus 2005

Verslag van de KNJV proef in Gendringen met Floran op 27 augustus 2005

Verslag van de KNJV proef te Gendringen op 27 augustus 2005

Zaterdag 27 augustus 5.30 uur: de wekker wekt me uit een onrustige slaap en ik ben meteen klaar wakker als ik besef waarom ik op dit ongoddelijke tijdstip op moet staan.
Vandaag werken we de laatste KNJV proef van dit seizoen af en ik hoop op een goed resultaat, dat wil zeggen: minimaal een 'goede' B maar liever een A alhoewel ik weet dat die kans vrijwel nihil is daar we nog te weinig getraind hebben.

Aangekomen in Voorst, een gehucht vlak bij Gendringen waar de proef gehouden wordt, beginnen wij met het apport uit diep water: een tien,
direct gevolgd door het apport te land: een negen.
Een lekker begin van de dag, alhoewel die negen gewoon een tien had moeten zijn omdat het oppakken op de wijze zoals Floran het deed rastypisch is: eerst goed kijken hoe het apport het best opgepakt kan worden. Gelukkig zijn er steeds meer keurmeesters die hier geen punt aftrek voor geven maar meneer Goosen dacht er anders over.

De tweede proef was het apport over diep water: een acht.
Floran ging op mijn commando "vooruit, over" naar rechts om de rietkraag te inspecteren. Ik nam geen enkel risico en brulde er een flink commando achteraan waarvan ze gelukkig onder de indruk was en deed wat van haar verlangd werd. Ze nam goed diepte en kwam keurig met de eend terug. De keurmeester was van mening dat mijn brul niet één extra commando was maar gold voor wel twee commando's. Hoe dan ook, mijn doel was bereikt, het apport was binnen.

Als derde onderdeel gingen we naar de markeerproef: een negen.
Floran pakte weifelend de eend op en dat kost nou eenmaal een punt.

De vierde proef was het los en aangelijnd volgen: een negen,
gevolgd door het uitsturen en komen op bevel: een tien.
Floran volgde bij het los volgen niet zo perfect en bleef soms iets achter.

Vervolgens gingen we naar het houden van de aangewezen plaats: een tien.
Zoals gewoonlijk bleef ze keurig rustig liggen wachten tot ik haar kwam halen.

Daarna was het de beurt aan het apport uit de dichte dekking: een zeven.
Floran kwam helaas boven de wind en kreeg dus geen verwaaiing van de eend. Ze liep er vlak langs op en zo zie je maar dat een hond tijdens een dergelijke oefening zijn ogen niet gebruikt maar puur op zijn neus af gaat. Ze nam veel te veel diepte maar bleef goed zoeken. Gelukkig kwam ze vrij snel terug om het bos achter mij uit te kammen. In verband met de tijd heb ik haar daar van af gehouden door haar opnieuw in te zetten. Floran wist dat het apport niet recht voor haar of rechts in het bos lag want daar was ze al geweest en ze ging dan ook direct naar links. Ze kreeg al snel verwaaiing en bracht de eend keurig binnen. Op een training zou ik haar hebben laten gaan om zelf te ontdekken dat in het bos achter mij niets te vinden was maar nu was de kans te groot dat ik dan de toegestane tijd zou overschrijden. Op een proef kost het dus drie punten, in de jachtpraktijk zou men blij zijn met een hond die zo goed zoekt.

Het B diploma is weer binnen en ik ben heel tevreden met de behaalde 72 punten temeer omdat ik weet dat het, door pech op het laatste onderdeel, er ook 75 hadden kunnen zijn want Floran heeft bij dat onderdeel bijna altijd een tien.

's Middags deden er 37 deelnemers mee aan de dirigeerproef waaronder Floran.
Gelukkig waren we al snel aan de beurt want het was inmiddels 14.30 uur.
Zoals ik al verwacht had is dit niet gelukt. Floran nam prima de lijn aan die ik haar gaf en moest toen onder prikkeldraad door en over een slootje naar het volgende weiland. In de sloot groeide riet en ze bleef daar wat dralen. Ik floot haar om attentie om haar vervolgens door te sturen maar ze kwam net als in Winterswijk naar mij terug. Ze ging uiteindelijk zitten op de fluit maar het hoefde al niet meer. Als er zoveel deelnemers zijn dan weet je dat de boekjes snel omhoog gaan.

Tot nu toe kan ik tevreden terug kijken op de behaalde resultaten: drie goede B diploma's en één C diploma.

Op vrijdag 2 september gaan we onze eerste MAP lopen in Haaften en op 24 oktober in Neede. Het schijnt erg leuk te zijn en ik ben heel benieuwd of we er een MAP B diploma uit kunnen slepen. Binnenkort gaan we met Oepke Haagsma en zijn Stabij Hike op jacht om eens van de praktijk te proeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten