zaterdag 13 augustus 2005

Verslag van de KNJV proef in Winterswijk met Floran op 13 augustus 2005

Verslag van de KNJV proef te Winterswijk

Op zaterdag 13 augustus moesten we in Winterswijk aantreden voor de derde KNJV proef van dit seizoen. Het was gelukkig opgehouden met regenen en de voorspellingen waren ook goed. Om 7.00 uur stond ik bij mijn trainingspartner Willeke voor de deur om samen met haar en haar grote Münsterlander Aengus naar Winterswijk te gaan.

We begonnen de dag met het aangelijnd en los volgen: een tien,
gevolgd door het vooruitsturen en komen op bevel: een tien.
De kop was er af! De keurmeester, dhr. Moerkens, vond dat Floran goed volgde maar wel met een wat lage kophouding. Hij rekende ons dat echter niet aan omdat het bij de Stabij hoort. Hetzelfde gold voor het uitsturen: Floran ging niet in volle vaart maar liep wel goed door. Ook hier hield hij rekening met het ras en gaf gewoon een tien.

De tweede proef was het markeerapport: een zes.
Wat hebben we hier geluk gehad. Floran sprong net als een dag eerder in Beesd opnieuw in. Gelukkig kon ik haar op tijd terug fluiten en mocht ze alsnog apporteren. Ze markeerde perfect en kwam keurig terug lopen met de eend, tot halverwege het veld. Mevrouw moest toch echt nodig poepen en besloot dat eerst even te doen. Ik zag de dag al in het water vallen want op een C diploma zit ik nou eenmaal niet meer te wachten. Ze deed wat ze doen moest en kwam op mijn commando "apport" netjes met de eend terug gerend. Keurmeester Rooijakkers vond het toch een zes waard en ik was hiermee zeer content.

Daarna gingen we naar het houden van de aangewezen plaats: een tien.

Het volgende onderdeel was het apport over diep water: een negen.
Deze proef is niet gemakkelijk in Winterswijk want het wordt gehouden in de steengroeve waar het terrein behoorlijk ruig is. Bij de inzetplek was het een flinke modderpoel en ik liet Floran daarom niet zitten maar zette haar direct in. Ze zwom keurig over en kwam goed uit aan de overkant. Ze liep rechtstreeks naar de eend en kwam er rechtstreeks en zonder dralen mee terug. De punt aftrek was voor het niet gaan zitten tijdens de inzet maar daar had ik bewust voor gekozen omdat ik anders wellicht in een strijd met de hond was beland en dat komt de samenwerking niet ten goede.

De zesde proef was het apport te land: een negen,
gevolgd door het apport uit diep water: een negen.
Keurmeester Bekkering complimenteerde mij met een Stabij als Floran. "Je hebt een goed hondje, dat zien we bij de Stabij's wel eens anders". Voor beide onderdelen was de punt aftrek voor het te langzame oppakken van het wild en het langzame te water gaan. Jammer dat deze keurmeester geen rekening houdt met deze rastypische eigenschappen.

Als laatste onderdeel moesten we naar het verloren apport te land: een tien.
Ik had me nauwelijks teruggetrokken of de hond stond al weer voor mijn neus!

Mijn dag kon al niet meer stuk. Het B diploma was binnen met 73 punten en daar was ik al heel blij mee.

's Middags mochten we mee doen aan de dirigeerproef: een nul.
Niet dat ik anders verwacht had want we trainen pas dit jaar echt voor een A diploma.
Floran ging op mijn commando 'vooruit' in volle vaart vooruit en nam goed de lijn aan die ik haar gaf. Helaas kwam ze op de zitfluit terug gerend in plaats van te gaan zitten precies zoals het hondje voor ons ook deed! Ze heeft die hond echter niet aan het werk gezien dus ze had het niet afgekeken. Halverwege luisterde ze eindelijk naar de fluit en ging zitten. Ik probeerde haar weer door te sturen maar ze zat totaal vast en ik kreeg haar niet van de plek. Helaas, dit keer geen A diploma voor ons maar ik voel dat we er niet ver meer vanaf zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten