zaterdag 30 augustus 2008

Verslag van de KNJV proef in Gendringen op 30 augustus met Imre



's Morgens om 6.00 uur moest ik mijn fijne bedje weer verlaten om naar de KNJV proef in Gendringen te gaan. We doen dit keer alleen mee aan de C onderdelen omdat ik weer op tijd terug moet zijn in de winkel want mijn dochter staat er anders helemaal alleen voor en dat is voor de zaterdag geen optie. Ik hoop op een C diploma. Imre heeft het in zich maar op de proef komt het er nog niet uit.

Na het welkomst woord beginnen we bij het eerste onderdeel: het over water.
Dit is weliswaar een B onderdeel maar aangezien we allemaal een verplicht beginonderdeel hebben doe ik deze proef maar even mee. Imre voelde voorzichtig het water op mijn commando "vooruit over" en besloot dat het een tikje te koud was voor een zwempartijtje. De eerste nul stond genoteerd maar we waren nog in de race voor het C diploma.

Het volgende onderdeel was eigenlijk het apport uit water maar aangezien je vrij was in volgorde van de proeven heb ik die proef nog maar even laten zitten. Als ze niet over water wil, dan gaat ze ook niet te water bij het kort apport, zo was mijn redernatie. We liepen het hele eind terug en gingen eerst even volgen. Onderweg trof ik vriendin Josette die eens kwam kijken hoe het op een proef allemaal in zijn werk ging. Zij heeft ons al die tijd gezelschap gehouden en stiekem foto's gemaakt waar ik heel blij mee ben.
Imre volgt nog steeds niet perfect. Ze snuffelt veel en loopt nogal eens achter me. Keurmeester  Starink vond het toch nog een zeven waard waar ik best tevreden mee was. Jammer puntverlies maar daar gaan we hard aan werken.
Bij het volgen werd ook het uitsturen en komen op bevel gehouden. Imre ging uiteindelijk goed van mij weg maar van snel terug komen was geen sprake. Uiteindelijk kwam ze toch en vond keurmeester Starink het wederom een zeven waard. Ik vond dat hij me goed bedeeld had maar hij zei dat het volgens de richtlijn was. Al met al geen reden tot ontevredenheid.
het bekende achtje lopen is niet Imre's favoriet
Imre snuffelt nog veel
Inmiddels scheen er een lekker zonnetje waarin we rustig wachtten voor het houden van de aangewezen plaats. Imre ging op mijn down gebaar keurig liggen en bleef zo liggen tot ik terug was. Keurmeester Rooyakkers gaf er terecht een tien voor. Toch knap van zo'n hondje omdat de andere hond nogal wiebelig was. Hij was gaan zitten en weer gaan liggen, lag te piepen en was heel onrustig. Gelukkig heeft Imre er zich niets van aangetrokken.

houden van de aangewezen plaats. Even bidden...



Nog twee onderdelen te gaan!
Samen met Josette liepen we weer terug naar proef D en E, het kort apport en het apport uit diep water. We moesten lang wachten maar het was gelukkig lekker weer dus dat was niet heel erg. Bovendien praat je dan met andere liefhebbers en komen er altijd wel tips en trucs waar je wat aan hebt.
We gingen eerst het apport uit diep water doen. Imre was inmiddels lekker opgewarmd in het zonnetje. Ze bleef netjes steady zitten op het schot en toen ze eenmaal gaan mocht ging ze direct. Helaas treuzelde ze behoorlijk bij het in het water gaan, iets wat ik van haar totaal niet gewend ben, maar na nog een commando 'apport' koos ze het ruime sop. Ze bracht de eend perfect binnen en keurmeester Moerkens gaf ons een acht.
Het laatste onderdeel: het konijn. Imre had het in Winterswijk mooi af laten weten dus ik was lichtelijk nerveus. Als ze dat maar niet nog eens flikt! Ze zat wederom netjes steady en ging op mijn commando in vlot tempo naar het konijn. Ze pakte hem op en ik riep "goed zo meissie, brave hond!" Ze bracht het beest model binnen en ik was in mijn nopjes, het C-diploma was binnen. Dhr. Moerkens gaf ons een acht omdat ik haar aanmoedigde. Terecht maar anders was het mogelijk een nul geweest zoals in Winterswijk. Imre heeft de bevestiging soms nog nodig en dan moet ik dat dus gewoon doen. Ik ben megatrots op die kleine eigenwieze fries zoals ik haar regelmatig noem.


Voorbereiden voor de proef
Mooi model de eend geapporteerd

Imre apporteert het konijn

Mijn eerste C!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten